Min mamma och Saras mormor

Ur Saras blogg:

"Mormor hade varnat henne för alla gubbar där nere.
-Jaa, jag sa det till henne... man vet aldrig vad gubbarna får för sig när dem ser en singel-fruntimmer..  hon kanske kommer hem med en zigenare eller vad det e för nåt! *haha*"

Söndag

Jag lyckas inte föra över några bilder, det är synd för solen skiner och det var en fantastisk soluppgång i morse.

I fredagskväll tvättade, städade och packade jag fram till midnatt, vid 1.30 ringde klockan och Tarja var hos mig klockan 2,30. På flyget slumrade jag lite då och då. För en gångs skulle hade jag superdupertur och mitt rum var klart när vi kom tlll hotellet. Rummet är stort, balkongen är stor och utsikten över havet och poolområdet är otroligt att se.

Hur som haver, det var en introduktionsträff i går och sedan var det gemensam middag på kvällen. Jag var trött. Ordentligt trött. Självklart hittade jag inte någon av alla nya ansikten utan satte mig i matsalen vid ett bord, då kom en servitris och när jag var ensam hänvisade hon mig till en hörna. På ena sidan satt ett tyskt par och kvinnan stirrade på mig att jag till slut gav henne ett "ont öga". Då vände hon generat bort blicken.

Fast att bli hänvisad till en höran vid väggen, utstirrad av en tysk fru och dessutom lida av sömnbrist fick mig att brista i gråt.

I morse vaknade jag efter nio timmars sömn. Himlen var blå och solen sken, palmerna var gröna och blommorna stiliga. Frukosten magnifik fast kaffet var blaskigt. Jag stötte på en kvinna jag kände igen sedan kvällen innan. Jag undrade om vi kunde sitta tillsammans, fast jag insåg efteråt att hon inte alls ville det. När vi ätit klart rusade hon några meter före mig utan att varken säga hej då eller vi ses.

Jag tror att jag får låta folk bjuda in mig istället. Jag lider inte av att äta ensam varken till frukost eller lunch, däremot känns kvällarna tuffa. I gårkväll gick ut mot "snacksbaren" för en kopp kaffe, kvällen var ljumen och där satt alla på tu man hand - det gjorde mig ännu eländigare.

Men i dag är allt bra. Jag har som flera andra skandinavier bränt mig till grisrosa, jag har simmat runt i en ljummen pool, jag har tränat pilates under en blå och molnfri himmel (jag tackade universum för den upplevelsen), jag har mött ett finländsk par som är trevlig och ett svenskt par som var lika trevliga. På flyget satt jag bredvid en mamma och hennes dotter som var på samma sorts resa som jag.

I kväll kom de och satte sig bredvid mig och vi pratades vid medan vi åt vår middag. Trevligt med sällskap.

Att välja all-inclusive är dyrt när man betalar resan men ack så bekvämt. Vill jag ha kaffe visar jag fram mitt kort, är jag hungrig finns allt möjligt att välja mellan. Jag kan ta en kopp kaffe, eller en god kaka. Det finns mängder av fräsch och god mat. Vin kaffe, irish coffe - det är bara att välja. Jag har valt rött vin till middagen och det är underbart att känna värmen och en lätt berusning (ett glas - jag är verkligen ovan). Det går inte åt några pengar alls förutom 2 euro för den här surfningen (jag är osäker på om det är en timme eller två).

Jag har läst ut "Box 21" på flyget och här i går, idag läste jag ut "Flickan under gatan". Det sägs vara en  värld som finns i Sverige som vi vanliga svenskar inte känner till.

I morgon är det yoga på morgonen.  Sedan tror jag att jag ska välja en strandpromenad från Las Palomasöknen till stället där jag bor och efter det en massage. Det finns en riktigt fin spa-anläggning och jag har fått fötterna fixade för 240 kronor. Det kändes en aning främmande, jag satt som en pascha på en tron och en liten kvinna satt lutad över mina stora fötter. Mina fötter var lika stora som hennes underarmar.

Jag tänkte mig massage en dag och Aromaterapi en annan. Det ingår två besök på en sorts massage i vatten på den här SPA-anläggningen. Något eget skrivande har jag inte hunnit med. Jag läser och jag har solat (och Sara, jag har badat två gånger i dag), jag äter och försöker pressa in träningen däremellan.

Nu ska jag greppa en ny bok, bilderna får vänta tills jag kommer hem.
Jag är på en charterresa och om dagarna blir som i dag är det helt fantastiskt.

Jag fikar på Sturup. Kaffet är

MMS

Jag fikar på Sturup. Kaffet är gott, boken bra och ogonen svider av somnbrist.

Förhoppningar

Efter några resor de senaste åren är det lätt att spalta ner förhoppningarna.

1) Eftersom det är en träningsresa hoppas jag på att lektionerna blir bra
2) Jag hoppas kunna koppla av, bara ta det lugnt helt enkelt
3) Kvällarna vill jag tillbringa antingen på ett café eller på balkongen
4) Om jag tillbringar en kväll på balkongen ska jag sippa på lite vin, tända ljus och njuta
5) Om jag tillbringare en kväll på ett café ska jag sippa på lite vin, titta på folk och njuta
6) Läsa böcker
7) Skriva
8) Simma
9) Fotografera

Det låter väl enkelt? Inga som helst utmaningar - jag ska lära mig koppla av vilket inte lär bli särskilt svårt med träning varje dag. Dessutom kommer jag att välja någon form av massage fyra till fem gånger under veckan.